sek

Hem

Ädelforsingarnas nyhetsbrev 5

Hej alla Ädelforsingar!

Detta är Rolf Guldström som skriver till er.

Kathe och jag har gjort en resa till Tyskland där vi har grävt guld. Resan gick från Ädelfors till Korbach via Berlin och Warburg. Vi tog T-T Line till Rostock sedan vidare till Berlin. Väl framme i Berlin så stannade vi hos Erik och Andrea Pau. Där blev vi väl mottagna med en stor frukost. Sedan visade Erik oss runt Berlin med alla historiska platser och det tog hela dagen. Det finns mycket att se i denna stora stad och om jag skulle skriva om allt så tröttnar ni nog men kul va det. Senare på kvällen så åkte vi till ett gästgiveri med ett eget bryggeri. Kathe och jag kände oss hemma direkt, glammet stod högt i tak. Kvällen blev natt och det var dags att åka till Eriks place för lite sömn. Morgonen därpå blev det stor frukost sedan vidare mot Warburg för att hälsa på Werner och Ulrika.

Väl framme i Warburg blev det middag med Werners familj. Sedan tog vi en tur till en vulkan som ligger nära Warburg. Vulkanen är ca 20 miljoner år gammal med en Riddarborg på toppen. Det var som i en skräckfilm fullt med fladdermöss runt toppen av vulkanen. Borgen byggdes av ett gäng riddare som tydligen var fribrytare och dom plågade Warburgarna svårt tills dessa fick nog. Warburgarna belägrade borgen och tömde riddarnas brunn så dom fick ge upp. Efter denna spännande utflykt hem till Werners place för sömn.

Dagen därpå blev vi visade runt i Warburg som är en gammal Hansastad (ca 1000 år gammal) med tillhörande ringmur och andra historiska byggnader. En i många hänseenden trevlig stad.

Så på eftermiddagen var det äntligen dags att åka till Korbach. Korbach är en gammal gruvort där dom i huvudsak har brutit koppar, järn och naturligtvis guld. Vi blev inbjudna att delta i prospekteringen av Martin Wolf, en GGFare. Samlingen var på en campingplats vid floden Eder där vi guldgrävare fick ett eget hörn. Vi slog upp vårt tält, bekantade oss med tyska guldgrävare Där var en hel del kända ansikten, både Ädelforsingar och GGF:are. Klockan halv åtta var det information i campingens restaurang.
"Sicken" information! Där har vi mycket att lära av tyskarna. Det var ett helt program, upplagt med tre olika kartor. Det hölls ett kort tal av en kommunrepresentant som hälsade oss välkomna. Eftersom det var ett naturskyddsområde så blev vi anvisade fyra olika områden att gräva på. Efter denna presentation av området så granskade vi dom olika kartorna. Kathe och jag kom fram till att vi ville gräva i en bäck. Det fanns två olika bäckar att gräva i plus två ställen i floden.
Efter gemyt på restaurangen var det dags att gå ner till brasan. Där var det trevligt värre med mycket snack om guld givetvis. Klockan sent blev det tältdags.
Upp tidigt och göra sig i ordning, packa om bilen så att vaskpannor, siktar, Hendersonpump, rännor och dylikt var lättåtkomligt. Sedan iväg mot bäcken. Väl på plats så möter vi Karl Heinz - mannen som organiserade prospekteringen. Han gav oss tips om var det var lönt att gräva. Vi följde inte hans råd till punkt och pricka. Lite bör man ju tänka själv.
Nå, väl framme i bäcken så satte Kathe igång med Hendersonpump och panna. Själv riggade jag upp och körde en vaskränna. Kathe hittade ett fint korn jag hittade mikrokorn så jag tog liksom över hennes ställe när hon fortsatte nedströms. Det var ett bra ställe för ju djupare jag kom desto bättre blev det så jag låg i rätt bra med en liten släng av den berömda guldfebern. Nå efter ett tag så gick vi vidare nedströms men med ett magert resultat.
Efter en lättare lunch så provade vi på ett nytt ställe men där var bara mikro. Inget att bli upphetsad för så vi beslöt att göra en ny attack på en närliggande bäck. Men det var en nitlott. Där var det ännu mindre mikrokorn så nu var det "klockan samling" vid campingen där vi alla sammanstrålade för att höra hur det hade gått under dagen.
Det visade sig att vi hade valt en bra bäck. Det var bara en som hade hittat mera guld än oss.

Gissa vem som hittade mest guld - Rolf Ulbrich.
Vi bröt upp redan på lördag eftermiddag och åkte hem till Werner och Ulrika i Warburg. Där började då oktoberfestivalen med mycket öl och trevligt folk, som vi hann med att deltaga i innan det var dags för lite sömn före avresan hem till Ädelfors och arbete.

Prospekteringen var mycket bra organiserad, programmet var upplagt på fyra dagar med olika aktiviteter. 40 trevliga guldgrävare och ett strålande väder.

Jag kan varmt rekommendera att gräva guld i Korbach.

För ytterligare information kontakta Karl Heinz Sander, Tel. 0049-560186417.