
Vid provkörningarna innebar detta att 3½-tumsdredgen for iväg som en jetbåt och vi fick ankra fast den med ett snöre i en sten! Vi var tvungna att sänka gasen riktigt ordentligt. Då sjönk bensinförbrukningen så rejält att Kjell Arne - som var van att köra slut på en tank innan han skördade rännan - inte orkade hålla på tills tanken var tömd. Han tog alltså slut långt innan bensinen gjorde det!
Vi provade också med en ljudkåpa som jag hade limmat ihop av 5 cm:s plattor av polyuretanskum, invändigt klädd med en ljuddämpande skumplastmatta, som jag köpt i en biltillbehörsaffär. Kåpan var gjord så att den flöt på vattnet utan att påverka dredgens balans. Redan den första modellen tog bort 75% av bullret! Efter en modifiering av kåpan, sänktes ljudet ytterligare.
Dredgen är nu avsevärt tystare och det går alldeles utmärkt att prata med varandra, i vanlig samtalston, alldeles intill dredgen. Dessutom har bensinförbrukningen närmast halverats!
Nackdelar då? Jo, det finns två sådana:
1. Ljudkåpan är stor och kanske bökig att stuva in i en liten bil. Men, du kan säkert fixa detta genom att göra den isärtagbar med hjälp av kardborreband eller liknande.
2. Ljuddämparen kostar pengar (hur mycket, får du tala med Kjell Arne om). Men, det tjänar du nog snart in på den minskade bensinförbrukningen.



Lars Guldström